Merhabalar, Bu ara pek çok lider marka stratejisi vakasına kafa yormamız gerekti. Lider markalarla takipçilerinin stratejileri arasında büyük farklılıklar mevcut. Bu çok özel bilgiyi de sizlerle paylaşmakta bir sakınca görmedim. Neticede bilgi paylaştıkça çoğalır derler
Sevgili arkadaşım ve iş ortağım Eren Özata benzer bir konuda önemli bir yazı kaleme almıştı (Marka Oyununda 2,5 Kuralı). Orada da bahsettiği gibi lider marka rolleri, mücadeleci marka rolleri ve takipçi marka (Ya da markalar, yani diğerleri) rolleri farklılık gösterir.
Lideri Tüketici Seçer
Ben liderim demekle lider marka olunmaz. Lider markanın kim olduğuna tüketici karar verir. Bu lider marka stratejisinde önemli bir noktadır. Bilgisayar dünyasında IBM, Türkiye GSM sektöründe Turkcell, süt sektöründe Sütaş lider markadır. Bunun aksini kendileri de rakipleri de iddia edemez. Lider marka liderliğini belirli aralıklarla ilan eder. Mesela Turkcell “34 miyon Turkcellli” ifadesini kullanır. Turkcell’i ilk olması, pek çok yeniliği ilk yapması ve abone sayısının en çok olmasından ötürü herkes lider kabul ettiğinden lider kıyafeti Turkcell’in üzerine tam oturur. Vodafone için “13 milyon Vodafonelu” ifadesini kullanmak ise çok saçmadır.
Lider Ne Yapar?
- Tüketiciye hayat felsefesini anlatır ve onlara hayaller kurdurur
- Lider marka stratejisi kategoriyi geliştirmeye yöneliktir
- Sektörün sorunlarına çözüm bulmaya ve sektördeki değişimlerin öncüsü olmaya çalışır.
- Güçlü taraflarını ve rakibinin erişemeyeceği kısımları ön plana çıkarmaya çalışır (Örn: Turkcell’in abone sayısı)
- Rakiplerinin ürün ve kategoriyle ilgili ataklarını dikkatle inceler ve münasip dille cevap verir. Yeni bir ürün ya da hizmet söz konusuysa vakit kaybetmeden ürünü ya da hizmeti geliştirir. Büyüklük avantajını kullanarak rakibinin öne geçmesini engeller.
- Sürekli yeni ürün ve hizmet üretir.
- Sektöre “Know-how” (Bilgi-birikim) üretir.
- Başarı hikayeleri anlatır. Geçmişinden beslenir.
- Geleceğe ilişkin hayaller anlatır. Gelecekten beslenir.
- Toplumsal sorunlara çözüm bulmaya çalışır. Duyarlı davranır. Aldığının bir kısmını topluma geri verdiğini gösterir.
- Görünmesi gereken yerde en büyük ve en göz alıcı şekilde görünür.
- Kendisini tanıtmaya çalışmaz, kendi iç dünyasını çok anlatmaz. Cirosunu, çalışan sayısını, fabrika m2’sini, nereli olduğunu vb. anlatmaz.
- Markayı tanıtmaya çalışmaz, bilinirliğini artırma çabası içine girmez
- Zayıf yönlerini inkar etmeye çalışmaz ama göstermez de
- Rakibim yok demez
- Rakibi önemsediğini tüketiciye yansıtmaz, sataşmalarına karşılık vermez. Gerek iletişim materyallerinde ve gerekse basın demeçlerinde rakibinin adını vermez, ima etmez, onunla aynı masaya oturmaz, onunla aynı ringe çıkmaz. Örn: Kemal Kılıçdaroğlu, R. Tayyip Erdoğan’ı düelloya davet eder RTE de gelmez
- Büyüklük taslar ama ukalalık etmez (Sektöre göre biraz edebilir Bkz. Power FM).
- Her yerde görünmek için çaba sarf etmez. Rakibinden daha küçük veya daha geride, aşağıda görünecekse görünmez.